Klarna Checkout - maksutavan rekisteröiminen

Tällä ohjesivulla Klarna Checkout palvelun rekisteröinti kuvattu yksityiskohtaisesti. Yleisen kuvauksen Klarna Checkoutista ja sen toiminnasta löydät lukemalla ohjeen Klarna Checkout.

Huomaa! Mikäli myyt tuotteita, jotka koskevat seuraavia tuoteryhmiä: tupakkatuotteet, lääkkeet, matkustaminen, palvelut tai myynti markkinapaikan kautta, niin voi olla, että Klarna ei suostu tekemään sopimusta kaupallesi. Näiden osalta kannattaa varmistaa asia suoraan Klarnan myyntiosaston kanssa ennen kuin ottaa palvelua käyttöön.

Lähde: https://www.klarna.com/fi/yritys/kauppiastuki/onko-rajoitettua-mita-tuotteita-voin-myyda-klarnan-kautta/

Klarna Checkout palvelun rekisteröinti

Klarna Checkoutin maksutavan saa otettua käyttöön seuraavasti

  1. Siirry kaupan hallinnassa kohtaan Asetukset > Maksu > [avaa Klarna Checkout]
  2. valitse Olen lukenut Klarnan toimitusehdot ja hyväksyn ne ja napsauta Tilaa Klarna Checkout.
  3. Syötä tiedot lomakkeelle.
    • Käytä yrityksen virallisia tietoja, jotka näkyvät ytj.fi palvelussa.
    • Varmista, että Y-tunnus ja ALV-tunnus ovat täysin oikein.
    • Syötä ALV-tunnus ainostaan jos yrityksesi on ALV-rekisterissä. Muussa tapauksessa jätä se tyhjäksi.
  4. Kun tiedot ovat oikein syötettynä, napsauta Tilaa Klarna Checkout.

Tällöin Klarnalta palautuu tunnukset maksutavalle.

Milloin voin ottaa vastaan maksuja?

Jos yritykselläsi on ALV-tunnus, niin Klarna tekee automaattisen tunnistuksen ALV-rekisteriä vasten ja maksutapa alkaa toimimaan lähes heti kun tunnukset ovat tulleet Klarnalta maksutavalle. Tämän saat varmistettua helpoiten siirtymällä kauppasi asiakaspuolelle ja testaamalla ostamista siihen asti, että Klarnan lomake avautuu.

Jos yritykselläsi ei ole ALV-tunnusta, niin Klarnan tarkistus voi kestää jonkin verran pidempään, mutta kannattaa silti testata kaupan asiakaspuolelta, että avautuuko Klarnan maksulomake.


  • Jos Klarnan maksulomake aukeaa, niin se on toiminnassa.
  • Jos lomakkeella näkyy "Pikakassa ei ole käyttävissä" ilmoitus, niin maksutapa ei ole vielä toiminnassa.

Klarna Checkoutin rekisteröinnin viimeistely

Kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Maksu kun avaa Klarna Checkout maksutavan, niin sen kohdassa Asetukset löytyy yläosasta Avaa lomake linkki, jossa Klarna kertoo Klarna Checkoutin aktivoinnin tilanteen ja Klarna kysyy siellä olevalla lomakkeella lisää tietoja.

Kun Klarnan lomakkeelle on annettu tiedot yrityksen omistajuuksista ja pankkitiedoista, niin Klarna käsittelee sen. Kun tämän lisäksi Klarna Checkoutin kautta menee läpi ensimmäinen aktivoitu maksu, niin maksutapa on täysin toiminnassa.

Klarna lähettää tietoa myös heidän Klarna Merchant portaalista ja miten sinne pääsee kirjautumaan. Klarna Merchant portaalia ei tarvitse käyttää päivittäisissä maksun käsittelyissä, mutta sieltä saa otettua esim. maksukulujen raportit kirjanpitoa varten.

Mahdolliset ongelmat Klarna Checkout palvelun aktivoinnissa

Jos Klarna Checkoutin maksutavan aktointi ei tunnu etenevän, niin kannattaa tarkistaa kaupan hallinnasta kohdasta Asetukset > Maksu > [avaa Klarna Checkout] > Asetukset, että mikä tilanne Klarnalla on aktivoinnissa.

Siellä on yläosassa Avaa lomake linkki, jota napsauttamalla näkee Klarnan omasta järjestelmästä tilannetta.

  1. Jos siellä kysytään lomakkeella lisää tietoja, niin ne kannattaa täyttää.
  2. Jos siellä lukee Thank you, niin he ovat tyytyväisiä ja kannattaa testata kaupan asiakaspuolelta, että aukeaako ostoprosessin viimeisessä vaiheessa se heidän maksulomake normaalisti.
  3. Jos siellä lukee Closed, niin heidän sopimuksen aktivointi on keskeytynyt. Tällöin kannattaa tarkistaa siellä maksutavan asetuksissa alareunasta kolme nappia
    • Päivitä kauppiaan tiedot
    • Päivitä kaupan tiedot
    • Päivitä tilitiedot (Nämä ovat usein tyhjät ja se on ok.)

ja varmistaa, että näillä sivuilla on tiedot oikein. Kun näiden tiedot on korjattu ja/tai täydennetty, niin kannattaa olla yhteydessä Vilkkaan tukeen. Tuella on työkalu pakottaa Klarnan uudelleenaktivointi maksutavalle uusilla tiedoilla.

Klarnan kauppiastuki

Jos kaikki yllä olevat tiedot on oikein, mutta Klarna Checkoutin aktivointi ei tunnu etenevän muutaman arkipäivän aikana lainkaan, sen statusta voi kysellä suoraan Klarnan kauppaistuesta.

09 425 99 773, kauppa@klarna.fi

Jos olette yhteydessä Klarnan kauppiastukeen ja he viittaavat, että me voimme tehdä tunnukset kauppiaalle heidän palveluunsa, niin se tapahtuu yllä kuvatulla tavalla eli rekisteröimällä maksutavasta Klarna Checkoutin palvelu. Vilkkaan työntekijöillä ei ole pääsyä Klarnan järjestelmään tekemään tunnuksia tai näkemään niistä tietoja.

Vilkkaan verkkokauppatuki

Jos yllä olevien keinojen avulla ei Klarna Checkoutin aktivointi tunnu etenevän, niin kannattaa kysellä tarkemmin aiheesta Vilkkaan verkkokauppatuesta. https://www.vilkas.fi/vilkas-group-oy/yhteystiedot