Maksutavat

Toimintoja, joita tässä artikkelissa kuvataan, ei ole saatavilla jokaiseen kauppa-alustaan. Jos herää kysymyksiä, niin olethan yhteydessä palveluntarjoajaasi.

Voit tarjota asiakkaillesi useita maksutapoja. Ne voidaan jakaa kahteen tyyppiin:

  • Yleisimmät maksutavat kuten etukäteen maksaminen, lasku tai suoraveloitus, missä sinä hoidat laskuttamisen.
  • Maksaminen kolmannen osapuolen, kuten PayPal kautta, jolloin PayPal hoitaa koko maksutapahtuman ja siirtää rahat sinulle. Sinun täytyy rekisteröityä maksuntarjoajalle ennen kuin voit asettaa kyseisen maksutavan kauppaasi.

Ideaalisesti sinun olisi hyvä tarjota useita maksutapoja. Tämä vähentää peruutettuja tilauksia, jotka johtuivat puuttuvista maksutavoista.

Kuinka lisään uuden maksutavan kuten Paypal

1. Ylläpitoalueen päävalikossa, valitse Asetukset ja sitten Maksu.

2. Sivun alaosassa olevasta taulukosta näet jo kauppaasi lisätyt maksutavat. Ylhäällä olevan kohdan "Lisää maksutapa" alla voit valita haluamasi maksutavan.

3. Tällä sivulla löydät tietoa valitsemastasi maksutavasta. Valitse Lisää lisätäksesi maksutavan kauppaasi.

4. Seuraa sivulla olevia ohjeita asettaaksesi kyseisen maksutavan.

5. Tallenna muutokset. Maksutapa on nyt luotu, mutta se ei ole vielä asiakkaittesi saatavilla. Sinun täytyy nyt muokata sitä. Jatka alapuolella sijaitsevasta kohdasta Maksutavan muokkaaminen, vaihe 3.

Kuinka luon uuden maksutavan kuten lasku tai etukäteen maksaminen

1. Ylläpitoalueen päävalikossa, valitse Asetukset ja Maksu.

2. Sivun alaosassa olevasta taulukosta näet jo kauppaasi lisätyt maksutavat. Ylhäällä olevan kohdan "Lisää maksutapa" alla voit valita haluamasi maksutavan. Kuten huomaat, jotkut maksutavat on esiasetettu ja sinun tarvitsee ainoastaan säätää niitä ja ottaa ne käyttöön. Jos maksutapa, jonka haluat, on jo taulukossa, hyppää vaiheeseen 2 alla olevassa ohjeessa Maksutavan muokkaaminen.

Jos haluamaasi maksutapaa ei ole, siirry sivun yläosaan. Kohdan "Lisää maksutapa" alla valitse Standard. Nähdäksesi kaikki valittavissa olevat maksutavat, valitse Näytä kaikki.

3. Valitse Lisää lisätäksesi haluamasi maksutavan. Kaupasta riippuen, nämä maksutavat voivat olla saatavilla:

Maksutapa

Kuvaus

Lasku

Sinä lähetät laskun. Kun asiakas on saanut tuotteet, hän maksaa laskun.

Huomioitavia asioita

  • Otat täyden vastuun. Joudut myös panostamaan enemmän maksujen tarkastamiseen, maksamatta olevien laskujen tarkastamiseen ja tarvittaessa maksamatta olevien laskujen perimiseen.
  • Laskulla maksaminen on erittäin suosittu asiakkaiden keskuudessa. Heidän tilitietonsa säilyy yksityisenä ja he voivat tarkistaa tuotteet ennen maksamista.

Käteinen

Asiakas maksaa laskun käteisellä. Tarjoa tätä maksutapaa noutotilausten yhteydessä.

Postiennakko

Maksu suoritetaan tavaroiden vastaanottamisen jälkeen ja siitä huolehtii lkuljetuspalvelu.

Huomioitavia asioita

  • Voit olla varma, että tuotteista maksetaan. Mahdolliset lisäkulut tulevat sinun maksettavaksi.
  • Asiakkaasi maksavat kun ovat saaneet tuotteet. Mahdolliset lisäkulut tulevat asiakkaan maksettavaksi.

Etukäteen maksaminen

Lähetät tuotteet vasta sitten, kun olet vastaanottanut asiakkaan maksun.

Huomioitavia asioita

  • Kauppiasta ajatellen etukäteen maksaminen on aina turvallinen maksutapa. Tästä aiheutuu kuitenkin lisätyötä, sillä joudut vahvistamaan maksun ennen tilauksen lähettämistä.
  • Monet asiakkaat välttävät etukäteen maksamista, sillä heidän täytyy maksaa tuotteista joita eivät ole vielä saaneet.

Muut manuaaliset maksutavat

Voit lisätä muita manuaalisia maksutapoja, määritellä nimet ja yksityiskohtaiset ehdot.

Suoraveloitus

Pankkisi kanssa tehdyn sopimuksen kautta veloitat maksut suoraan asiakkaasi pankkitileiltä.

Huomioitavia asioita

  • Asiakkaan riittämättömien varojen tai maksujen peruuttamisen riski on sinulla.
  • Asiakkaille tämä maksutapa on kätevä, koska he tarjoavat vain pankkitiliensä tiedot. Mutta koska väärinkäytön vaara on olemassa, niin kaikki asiakkaat eivät ole halukkaita jakamaan näitä tietoja. Sertifiointimerkinnät lisäävät asiakkaiden luottamusta.

4. Jatka kohdasta 3 osiossa Maksutavan muokkaaminen, joka näkyy alapuolella

Maksutavan muokkaaminen

1. Ylläpitoalueen päävalikossa, valitse Asetukset ja Maksu.

2. Alhaalla olevasta taulukosta löydät kauppaasi jo luodut maksutavat. Valitse maksutapa jota haluat muokata.

3. Yleinen-sivulla teet yleiset asetukset koskien maksutapaa. Huomaa, että riippuen maksutavasta, asetuksia voi olla useita.

Asetus

Kuvaus

Sisäinen tunnus

Tätä maksutavan sisäistä nimeä ei näytetä koskaan asiakkaillesi.

Tyyppi

Tyyppi ilmaisee maksutavan tyypin. Sitä ei voida enää muuttaa, kun maksutapa on luotu.

Näkyvissä kaupassa

Tässä voit määrittää, onko maksutapa saatavilla asiakkaillesi kaupassa. Jätä tämä asetus EI-tilaan, kunnesmaksutapa on määritetty kokonaan.

Oletusvalinta

Määritä, tuleeko tämän olla kaupan oletusmaksutapa.

Tilauksen vähimmäis-/enimmäisarvo

Täällä voit määrittää, täytyykö tilauksella olla vähimmäis- tai enimmäisarvo käyttääkseen tätä maksutapaa. Jos asiakastilaus ei täytä tilauksen vähimmäisarvoa ja/tai ylittää tilauksen enimmäisarvon, asiakkaalle ei tarjota tätä maksutapaa.

Alennus tai lisämaksu

Määritä, saavatko asiakkaat alennuksen vai tarvitseeko heidän maksaa lisämaksu tätä maksutapaa käyttämällä. Sitten voit määrittää alennuksen tai lisämaksun suuruuden.

Alue

Jos tämä toiminto on saatavilla kauppaasi, voit määrittää että vain tietyn alueen asiakkaat voivat käyttää tätä maksutapaa. Huomaa, että tämä asetus näytetään vain silloin, jos olet asettanut ainakin yhden alueen kauppaasi. Lisätietoja varten lue Alueet.

Nimi kaupassa

Maksutapa näytetään kaupassa tällä nimellä.

Kuvaus

Täällä voit antaa lisätietoja tästä maksutavasta asiakkaillesi. Nämä tiedot näytetään asiakkaillesi tilausprosessin aikana, kun maksutapaa valitaan. Kuvaus näkyy myös tilausasiakirjoissa.

Näytä logo

Määritä, näytetäänkö tämän maksutavan logo tilausprosessissa. Lataa tällöin kuva logosta ja mieti etukäteen, tarvitseeko kuvan kokoa muuttaa. Joillakin maksutavoilla on jo oletuslogo.

4. Tallenna muutokset.

5. Valitse Asetukset. Huomaa: Joillekin maksutavoille ei tarvitse säätää asetuksia ja niille ei ole olemassa Asetukset-sivua. Jos olet tekemisissä tällaisen maksutavan kanssa, ole hyvä ja siirry vaiheeseen 8.

6. Tällä sivulla säädät lisäasetukset tälle maksutavalle. Jos kyseessä on maksutapa kolmannen osapuolen palveluntarjoajan kanssa (kuten esim. PayPayl), löydät ohjeet kyseisen maksutavan asettamiseen ylempää tällä sivulla. Seuraa näitä ohjeita, säädä tarvittavat asetukset ja tallenna muutokset.

7. Valitse Yleinen.

8. Kohdassa Näkyvissä kaupassa valitse Kyllä.

9. Tallenna muutokset.

Maksutapa on nyt saatavilla kauppasi asiakkaille. Aina olisi hyvä testata kolmannen osapuolen maksupalvelua. Katso seuraava osio.

Kuinka testaat maksutapaa

Useimmilla maksupalveluilla on tarjottavissa testitila käytettäväksi. Vaikka testitilaa ei olisi, silti olisi hyvä testata maksutapaa kun kauppasi on auki.

1.Ylläpitoalueen päävalikossa, valitse Asetukset ja Maksu.

2. Alhaalla olevasta taulukosta näet jo kauppaasi luodut maksutavat. Valitse maksutapa, jota haluat testata.

3. Valitse Asetukset.

4. Jos käytettävissäsi on Toimintatila, valitse Testaa ja tallenna muutokset. Jos ei, niin testaa kaupan ollessa auki.

5. Siirry verkkokauppaasi ja tee testitilaus, jossa valitset maksutavan.

6. Jos kaikki toimii niin kuin pitää, vaihda toimintatila Live-tilaan.

7. Tallenna muutokset.

Maksutavan asettaminen saatavaksi vain tietyille kuljetustavoille

Joskus on hyödyllistä sallia tietyt maksutavat vain yhdessä tiettyjen kuljetustapojen kanssa. Voit esimerkiksi määrittää, että pikalähetys on vain käytössä asiakkaille, jotka maksoivat PayPalin kautta.

1. Ylläpitoalueen päävalikossa, valitse Asetukset ja Maksu.

2. Valitse Riippuvuudet.

3. Valitse mahdolliset yhdistelmät.

4. Tallenna muutokset.

Ulkoisten maksupalveluiden käyttöedut:

  • Monella asiakkaallasi on jo tunnukset PayPaliin tai vastaavaan palveluun.
  • Suurilla maksupalveluilla on asiakkaiden luottamus.
  • Sinun ei pidä huolehtia maksuprosessista.
  • Maksetut tilaukset merkitään automaattisesti ja sinun tarvitsee vain lähettää ne.

IUlkoisten maksutapojen tapauksessa tilaukset käsitellään palveluntarjoajan alustoilla. Siksi asiakas ohjataan palveluntarjoajan järjestelmään maksuprosessia varten, jossa kaikki tarvittavat tiedot tallennetaan, tarkistetaan ja käsitellään. Sitten asiakas ohjataan takaisin kauppaasi. Vastaavat tilaukset voidaan allokoida tilausnumeroilla.

Ylläpitoalueen kohdan Asetukset->Maksu alla, voit määrittää järjestyksen, jossa maksutavat näytetään asiakkaillesi. Lisätietoa löydät artikkelista Elementtien järjestyksen muuttaminen.

Avainsanat tähän artikkeliin

Ilmainen, Kiinteä hinta, Poikkeusraja, Suoraveloitus, Suoraveloitus faksin kautta, Skrill, Luottokortti, PayPal, SOFORT pankkitoiminta, SagePay, 4B, ServiRed, ipayment, Paybox, Stripe, Klarna, Mollie, Verifone, Paybox, Amazon Pay, Ingenico, Gestpay, Redsys