Google Analytics Enhanced Ecommerce

Verkkokauppasi käyttötilastot tarjoavat sinulle arvokasta tietoa. Jos tiedät yksityiskohtia kauppasi vierailijoiden käyttäytymisestä, voit parantaa kauppaasi vastaavasti.

Google Analyticsilla on tarjota käytettäväksesi tehokas analytiikkatyökalu, jonka voit helposti yhdistää kauppaasi tilastojen saamiseksi.

Voit saada vielä enemmän tietoa Google Analyticsin Enhanced Ecommercesta. Tämä on Google Analytics -laajennus, joka tarjoaa lisätietoja erityisesti verkkokaupoista. Tämän avulla voit esimerkiksi selvittää, kuinka moni asiakkaasi poistuu kassasta tiettyjen vaiheiden aika ostamatta jotain. Tunnistamalla nämä pudotuskohdat, voit ryhtyä parannustoimenpiteisiin. Jos esimerkiksi huomaat, että monet asiakkaat poistuvat kaupastasi maksuvaiheessa, sinun on todennäköisesti tarkistettava, tarjoatko oikeita maksutapoja.

Google Analytics Enhanced Ecommerce -palvelun aktivointi

Käyttääksesi Google Analytics Enhanced Ecommercea, sinun täytyy ensin asettaa kauppaasi Google Analytics. Löydät ohjeet tähän artikkelista Google Analytics. Seuraa sen jälkeen alla olevia ohjeita.

1. Mene osoitteeseen http://www.google.com/analytics ja kirjaudu olemassaolevalle Google-tilillesi.

2. Valitse Järjestelmänvalvoja tai ratassymboli.

3. Valitse Verkkokaupan asetukset (oikeanpuoleisimmasta listasta).

4. Kohdassa Verkkokaupan määrittäminen laita kytkin asentoon Käytössä.

5. Kohdassa Ota käyttöön tehostetun verkkokaupan raportointi laita kytkin asentoon Käytössä.

6. Nyt voit määrittää tunnisteita kassalle. Tämä helpottaa vaiheiden erottamista myöhemmin. Checkout Labeling -kohdassa valitse Suppilon vaiheet lisätäksesi uuden vaiheen. Kirjoita sitten vaiheelle nimi kohdassa Tunnisteen nimi.

Suosittelemme seuraavien vaiheiden lisäämistä, jotka heijastavat verkkokauppasi vaiheita:

  • Kirjautuminen
  • Osoite
  • Toimitus
  • Maksu
  • Tarkista ja tilaa

7. Tallenna muutokset.

8. Seuraavaksi olisi hyvä varmistaa, että Google Analyticsissa on määritetty oikea valuutta. Tehdäksesi tämän, valitse Näkymän asetukset.

9. Kohdan Valuutan näyttämismuoto alla, valitse oikea valuutta.

10. Tallenna muutokset.

Enhanced Ecommerce on nyt otettu käyttöön kaupassasi ja voit tarkastella Google Analytics -tilisi uusia tilastoja alla selitetyllä tavalla.

Tarkastele kassan parannettuja tilastoja

1. Mene osoitteeseen http://www.google.com/analytics ja kirjaudu olemassaolevaan Google-tiliisi.

2. Valitse Konversiot (lippukuvake vasemmassa reunassa).

3. Valitse Verkkokauppa.

4. Valitse Kassakäyttäytyminen. Voi mennä hetki Enhanced Ecommercen käyttöönoton jälkeen, jotta näet tämän valikon. Päivitä sivu, jos se ei tule näkyviin.

5. Täällä voit nähdä ns. myyntisuppilon:

  • Ensimmäinen sarake näyttää kauppasi vierailijoiden kävijämäärän
  • Toinen sarake näyttää, kuinka monessa istunnossa asiakas vieraili ainakin yhdellä kauppasi tuotesivulla
  • Kolmas sarake näyttää, kuinka monessa istunnossa asiakas lisäsi ainakin yhden tuotteen ostoskoriin
  • Neljän sarake näyttää, kuinka monessa istunnossa vierailija kävi kassalla
  • Viides sarake näyttää, kuinka monessa istunnossa käyttäjä oikeasti osti jotain

Sarakkeiden alla on numeroita, jotka osoittavat, kuinka monta istuntoa "eksyi" prosessissa. Näiden tietojen avulla voit helposti nähdä, missä vaiheissa ostotapahtumaa asiakkaat päättivät olla ostamatta jotain kaupastasi.

Voit tarkastella tilastoja joko reaaliajassa tai jälkikäteen. Reaaliaika tarkoittaa, että voit seurata asiakkaidesi käyttäytymistä sellaisena kuin se tapahtuu. Huomaa, että voi viedä hetken, kunnes näet aiempien tapahtumien tilastotiedot.