Hakukonemarkkinointi

Moni asiakkaasi käyttää hakukoneita kuten Google tai Bing löytääkseen kauppasi. Tällöin on tärkeää, että löydyt tulossivulta.

Sen lisäksi, että käytössäsi on hakukoneoptimointi, jotta näyt tuloksissa, voit laittaa mainoksia tänne. Tätä markkinointitapaa kutsutaan hakukonemainonnaksi.

Hakukonemainonnan kautta kauppaasi johtavat linkit näytetään hakukoneiden hakutulossivuilla. Näillä linkeillä on yleensä korkea klikkimäärä, tarkoittaen että moni käyttäjä klikkaa niitä.

Koska Googlella on iso markkinaosuus, se on varmaankin tärkein hakukone hakukonemainontaa varten. Kannattaa myös lisätä Bingiin ja Yahoo:hon mainoksia näkyvyyden lisäämiseksi.

Avainsanat

Voit varmistaa, että vain oikeat asiakkaat näkevät mainoksesi käyttämällä oikeita avainsanoja. Jos myyt esimerkiksi koripallopaitoja, voit näyttää mainoksesi vain asiakkaille, joiden hakusanat ovat "Chicago Bullsin pelipaita". Tällä tavoin hallitsen kokonaan kohderyhmiäsi ja voit myös ohjata asiakkaita kaupan oikealle sivulle - esim. Chicago Bulls -paidan tuotesivulle.


Mikä on hyvä avainsana?

Useimmissa tapauksissa on suositeltavaa valita avainsanat, jotka eivät ole liian teknisiä tai erikoisia. Useimmat ihmiset käyttävät yleisiä sanoja etsiessään verkossa. Avainsanasi on myös mukautettava kohderyhmääsi varten. Jos kohderyhmä on teini-ikäiset, saatat joutua käyttämään erilaisia avainsanoja kuin vanhuksille.

Hyvän avainsanan pitäisi pystyä tuottamaan liikennettä sivustoosi, sen pitäisi myös olla erittäin kilpailukykyinen ja merkityksellinen ohjatakseen sinulle kävijöitä, jotka todennäköisemmin ostavat jotain. Voit myös käyttää avainsanailmauksia, joissa on 3 tai 4 sanayhdistelmää, joista kilpailu on vähäistä. Tätä periaatetta on kutsuttu pitkäksi hännäksi (engl. long tail).

Työkaluja oikeiden avainsanojen löytämiseen

Google Suggest

Täältä löydät avainsanat, joita ihmiset käyttävät eniten. Kirjoita sana Googlen hakukenttään ja saat listauksen eniten käytetyistä avainsanoista.

Liittyvät avainsanat Googlelta

Kun haet Googlesta jotain, näet hakuun liittyvistä sanoista listan sivun alaosassa.

Google Adwords Keyword Planner

Keyword Planner on yksi käytetyimpiä työkaluja hakukoneoptimoinnissa. Voit etsiä avainsanoja ja nähdä, kuinka usein Googlen käyttäjät käyttävät niitä. Voit myös löytää hyviä ehdotuksia liittyviin avainsanoihin.

Hyödyllisiä linkkejä

Löydät hyödyllistä tietoa hakukonemainonnasta niiden nettisivuilta: