Hakukoneoptimointi (SEO) perusteet

Löydät lisätietoa hakukoneoptimoinnista artikkeleista SEO-asetukset kauppiaille ja SEO oletusmääritykset kaupassasi.

Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tärkeimpiä markkinointitapoja kaupallesi. SEO:n kautta voit parantaa hakukonesijoitusta tietyillä termeillä (avainsanoilla).

Yleensä erotumme sivun sisällä tapahtuvan SEO:n ja ulkopuolella tapahtuvan SEO:n mukaan. Kaikki SEO-aktiviteetit, jotka tapahtuvat suoraan kaupassasi, ovat sivulla - esimerkiksi tekstien optimointi. Sivun ulkopuolisiin toimenpiteisiin kuuluu linkkien saaminen muilta verkkosivustoilta.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Suurin osa Internet-käyttäjistä tarkastelee vain hakukoneiden Google tai Bing ensimmäistä hakutulossivua. Siksi saat paljon näkyvyyttä, jos voit sijoittaa verkkokauppasi ensimmäiselle sivulle - mieluiten yhdeksi parhaista tuloksista.

Kuinka hakukoneet sijoittavat tulokset?

Hakukoneiden sijoitusmenettely on erittäin monimutkainen prosessi, joka varmistaa, että vain osuvimmat tulokset sijoitetaan korkealle.

Google käyttää tehokkaita ohjelmistoja - niin kutsuttuja indeksointirobotteja - kaikkien verkkosivustojen tietojen skannaamiseen. Sitten Googlen tietokanta indeksoi verkkosivut. Indeksoijat käyttävät linkkejä navigoidaksesi sivulta toiselle. He etsivät jokaiselta sivulta avainsanoja ja synonyymejä. He arvioivat myös sisällön laadun. Esimerkiksi, ne mittaavat sivulle osoittavien linkkien määrän ja linkkien merkityksellisyyden monie muiden tekijöiden joukossa.

Kuinka kirjoittaa hakukoneille optimoitua sisältöä

Kun kirjoitat verkkokauppasi tekstejä - kuten esimerkiksi tuotekuvauksia tai UKK-sivuja, sinun tulee pitää mielessä joitain sääntöjä:

1. Tarjoa laadukasta sisältöä

Vaikka SEO on hyödyllinen tekniikka verkkokauppasi mainostamisessa, sinun on silti pidettävä mielessä, että et kirjoita sisältöäsi Googlelle, vaan kauppasi vierailijoille. Teksteilläsi on aina oltava korkea laatu ja aitous. Sinun tulisi aina kysyä itseltäsi tämä kysymys: Onko tämä sisältö asiaa ja hyödyllistä asiakkailleni? Jos käyttäjät viettävät aikaa kaupassasi, tämä on hyvä sijoituksesi kannalta: Google saattaa indeksointialgoritmissaan ottaa huomioon poistumisprosentin ja kullakin sivulla käytetyn ajan.

2. Ainutlaatuista ja alkuperäistä sisältöä

Sijoittuaksesi korkealle Googlessa, sinun täytyy aina käyttää ainutlaatuista sisältöä, millaista ei ole muualla netissä tarjolla.

3. Tekstin muotoilu

Kun kirjoitat tekstiä nettiin, joitain teknisiä sääntöjä, jotka koskevat HTML-asettelua, on noudatettava. Eritysesti on suositeltavaa käyttää otsikoita, luetteloita ja avainsanoja lihavoituna.

Linkit ja verkkokauppasi

Kuten jo opit, Googlen indeksointirobotit etsivät verkosta linkkejä verkkosivustolta toiselle. Sijoituksesi parantamiseksi on erittäin tärkeää, että muut sivustot linkittyvät kauppaasi.

Tässä joitain vinkkejä, miten saat lisää linkityksiä

1. Sisältö on ykkönen

Kuten sanottu, sinun on aina pyrittävä toimittamaan laadukasta sisältöä. Jos se on mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen, on suurempi mahdollisuus, että Internetin käyttäjät, bloggaajat ja muut jakavat sisältösi linkkien kautta.

2. Sosiaalisessa mediassa jakaminen

Jos haluat kauppaasi osoittavia linkkejä, voit aloittaa jakamalla oman sisällön sosiaalisen median sivuilla. Älä kuitenkaan lähetä toistuvasti postia, jossa on linkkejä kauppaasi. Google rankaisee tästä ja sijoituksesi voi vahingoittua. Kommunikaatiosi sosiaalisissa medioissa tulee olla aito ja räätälöity kohderyhmällesi. Ota yhteyttä asiakkaisiisi esimerkiksi Facebookin, Twitterin tai Pinterestin kautta.

3. Sisäiset linkit

Voit luoda linkkejä kauppasi sivujen välille. Jos nämä linkit ovat merkityksellisiä ja perusteltuja, ne voivat antaa lisäarvoa sivustoosi. Vierailijasi voivat navigoida helpommin ja Google pitää tätä positiivisena.

Avainsanat ja ilmaukset

Kun hakukoneet indeksoivat verkkosivuja, jokainen sana otetaan huomioon määritettäessä tämän sivun tärkeimmät avainsanat. Siksi on suositeltavaa miettiä alaan liittyviä avainsanoja. Tee luettelo näistä avainsanoista ja etsi synonyymejä. Mieti myös pitkän hännän periaatetta: Voit käyttää monia erilaisia markkinarakoavainsanoja.

Millainen on hyvä avainsana?

Useimmissa tapauksissa on suositeltavaa valita avainsanat, jotka eivät ole liian teknisiä tai erikoisia. Useimmat ihmiset käyttävät yleisiä sanoja etsiessään verkossa. Avainsanasi on myös mukautettava kohderyhmääsi varten. Jos kohderyhmä on teini-ikäiset, saatat joutua käyttämään erilaisia avainsanoja kuin vanhuksille.

Hyvän avainsanan pitäisi pystyä tuottamaan liikennettä sivustoosi, sen pitäisi myös olla erittäin kilpailukykyinen ja merkityksellinen ohjatakseen sinulle kävijöitä, jotka todennäköisemmin ostavat jotain. Voit myös käyttää avainsanailmauksia, joissa on 3 tai 4 sanayhdistelmää, joista kilpailu on vähäistä. Tätä periaatetta on kutsuttu pitkäksi hännäksi (engl. long tail).

Työkaluja oikeiden avainsanojen löytämiseen

Google Suggest

Täältä löydät avainsanat, joita ihmiset käyttävät eniten. Kirjoita sana Googlen hakukenttään ja saat listauksen eniten käytetyistä avainsanoista.

Liittyvät avainsanat Googlelta

Kun haet Googlesta jotain, näet hakuun liittyvistä sanoista listan sivun alaosassa.

Google Adwords Keyword Planner

Keyword Planner on yksi käytetyimpiä työkaluja hakukoneoptimoinnissa. Voit etsiä avainsanoja ja nähdä, kuinka usein Googlen käyttäjät käyttävät niitä. Voit myös löytää hyviä ehdotuksia liittyviin avainsanoihin.

Kuvatiedostojen nimet

Kuten jo sanottu, Google ei indeksoi tekstiä kuvissa. Voit kuitenkin käyttää kuvia parantaaksesi sijoitusta. Voit antaa niille merkitykselliset ja avainsanarikkaat tiedostonimet. Joten sen sijaan, että käytät tiedostonimiä, kuten "IMG2415.jpg", voit käyttää "chicago-bulls-basketball-jersey.jpg".