SEO oletusmääritykset kaupassasi

Löydät lisätietoa hakukoneoptimoinnista artikkeleista SEO-asetukset kauppiaille ja SEO oletusmääritykset kaupassasi.

Kauppaohjelmistosi tarjoaa parhaat edellytykset hyvän sijoituksen saavuttamiseksi Googlen kaltaisissa hakukoneissa.

Hakukoneoptimoidut URL:t

Jotta näkyisit hyvin hakukoneissa, avainsanojen tulee näkyä sivun URL-osoitteessa.

Kaupassasi on moderni hakukoneoptimoitu URL-rakenne. Se luo automaattisesti URL-osoitteen esimerkiksi sivu-, tuoteryhmä-, tai tuotenimistä. URL sisältää siis automaattisesti vastaavat avainsanat. Esimerkki: Myyt viiniä kaupassasi ja olet rakentanut vastaavan tuotealueen. Siellä on tuoteryhmä "Viini", alatuoteryhmä punaviinille ja punaviinillä on nimi "Origin France". Kauppajärjestelmäsi luo automaattisesti seuraavan URL-osoitteen:

www.sinunkauppa.fi/c/viini/punaviini/origin-france

Tämä on URL-osoitteiden rakenne:

Sivun tyyppi

URL-osoitteen rakenne

Etusivu

www.sinunkauppa.fi

Sisältösivu

www.sinunkauppa.fi/i/sivun-nimi

Tuoteryhmäsivu

www.sinunkauppa.fi/c/tuoteryhmän-nimi

Esimerkiksi, jos on kaksi alatuoteryhmää:

www.sinunkauppa.fi/c/tuoteryhmän-nimi/ensimmäisen-alatuoteryhmän-nimi/toisen-alatuoteryhmän-nimi

Tuotesivu

www.sinunkauppa.fi/p/tuotteen-nimi

Lakisivut

www.sinunkauppa.fi/sivun-nimi

Ostoskori

www.sinunkauppa.fi/ostoskori

Sivujen otsikot

Kaupan jokaisella sivulla on otsikko, joka tunnetaan myös nimellä otsikkotunniste. Tämä näkyy esimerkiksi selaimen välilehtipalkissa. Hakukoneiden tulossivuilla sivun otsikko näytetään yleensä linkkinä verkkosivustoon. Sei ei vain vaikuta kauppojesi hakukoneoptimointiin, mutta sillä on myös tärkeä rooli, mikäli hakukonekäyttäjät klikkaavat linkkiä kauppaasi. Jos sivun otsikko ei houkuttele asiakasta, se vähentää todennäköisyyttä, että asiakas käy kaupassa. Sivun otsikon tulisi sisältää vastaavan sivun tärkeimmät avainsanat.

Kauppajärjestelmäsi luo automaattisesti sivunimikkeet. Voit kuitenkin muuttaa ne jokaisella sivulla (paitsi lakisivuilla).

Tämä on automaattisesti luotujen sivunimikkeiden rakenne:

Sivun tyyppi

Sivunimikkeen rakenne

Esimerkki

Etusivu

Kaupan nimi

Sinun kauppasi

Sisältösivu

Sivun nimi - Kaupan nimi

Tietoa meistä – Sinun kauppasi

Tuoteryhmäsivu

Tuoteryhmän nimi – Kaupan nimi

Viini – Sinun kauppasi

Tuotesivu

Tuotteen nimi – Kaupan nimi

Château Mouton Rothschild – Sinun kauppasi

Lakisivu

Sivun nimi – Kaupan nimi

Lailliset tiedot – Sinun kauppasi

Kaikki muut sivut

Sivun nimi – Kaupan nimi

Ostoskorisi – Sinun kauppasi

Vaihtoehtoiset tekstit

Kuvien vaihtoehtoiset tekstit antavat tietoa hakukoneille kuvien sisällöistä. Ne voivat olla merkityksellisiä kauppasi sijoitukselle. Lisätietoa löydät artikkelista Kuvien Alt-tekstit.

XML-sivukartta

XML-sivukartta on luettelo URL-osoitteista, jotka tarjoavat tietoja verkkosivuston alisivuista. Sivustokartan lähettäminen Googlen kaltaisille hakukoneille helpottaa hakukoneiden indeksointia sivustolle.

Kauppa luo automaattisesti sivukartan XML-muodossa. Se löytyy aina tästä osoitteesta:

https://www.sinunkauppa.fi/sitemap.xml

Laita osoitteen "www.sinunkauppa.fi" tilalle oman kauppasi domain.

Kauppiaana voit lähettää sivukarta Googlelle Google Search Consolessa. Google löytää sivukartan jonkin ajan kuluttua automaattisesti, koska se merkitään tiedostoon robots.txt (katso seuraava kappale).

Robots.txt

Robots.txt-tiedosto on tekstitiedosto, joka hallitsee hakukoneindeksoijien käyttäytymistä. Kauppasi robots.txt-tiedosto on asetettu siten, että Google ja muut hakukoneet seuraavat kaupan kaikkia asiaankuluvia alasivuja.

Noindex

Hakukoneet eivät saa indeksoida tiettyjä kauppasi sivuja. Niihin kuuluvat lakisivut, kuten laillinen ilmoitus ja tilausprosessi.

Näiden sivujen metakoodeissa olevan noindex-tunnisten takia Google ei indeksoi näitä sivuja kaupastasi.

Päällekkäistä sisältöä vaihtoehtoisille tuotteille

Hakukoneet seuraavat, jos samaa sisältöä on useilla verkkosivuilla. Sinun tulisi välttää tätä kaupassasi. Jos käytät vaihtoehtoisia tuotteita kaupassasi, hakukoneet indeksoivat vain päätuotteet. Yksittäisiä vaihtoehtoja ei indeksoida päällekkäiset sisällön välttämiseksi.

Useita kieliä kaupassa

Sivujen kieli on mahdollista määrittää verkkosivuston lähdekoodissa. Tästä syystä hakukoneet tietävät välittömästi, että verkkosivuston sisältö on esimerkiksi saksaksi. Tämä on erityisen hyödyllistä, kun sivustoa tarjotaan useilla kielillä. Löydät lisätietoja tästä artikkelissa Kauppasi kielet.

Kaupan lähdekoodissa kieli on aina määritelty.