OP Kassa
Kassajärjestelmän ja verkkokauppa-alustan yhteensopivuus helpottaa kauppiaan arkea, yksinkertaistaa tietojen ylläpitämistä ja tekee monikanavaisesta myynnistä saumatonta. Tuotteiden saatavuustietojen pitäminen ajan tasalla onnistuu aiempaa helpommin, ja varastosaldo päivittyy automaattisesti, tehtiin kauppaa sitten verkossa, kivijalassa tai tapahtumissa. Yksi Vilkkaan ja OP Kassan integraation kiistattomia etuja on, että kumpikin toimijoista on suomalainen. Kauppiailleon siis tarjolla asiakastuki kotimaisella kielellä kummaltakin palveluntarjoajataholta. Palvelujen paikallisuus myös mahdollistaa niiden jatkuvan kehittämisen kauppiaiden toiveiden mukaan.
OP Kassa integraation voit ottaa käyttöön kaikissa Vilkas Now kaupoissa (S, M, L ja XL).
Rajoitukset ja huomiot
Voit päättää kummassa palvelussa tuote- ja tuoteryhmätietoja hallitaan (voi muuttaa myös jälkikäteen)
OP Kassa tukee vain yhtä kieltä ja valuuttaa
Tilausten synkronoinnilla varastosaldot pysyvät kummassakin palvelussa päivitettyinä
Käyttöönotto
Saat otettua OP Kassan käyttöön helposti kauppasi hallinnasta kohdasta Asetukset > OP Kassa napsauttamalla linkkiä “Yhdistä verkkokauppa OP Kassa palveluun.” ja kirjautumalla OP Kassa järjestelmään. Tätä ennen kuitenkin pitää olla Vilkas verkkokauppa addon aktivoituna OP Kassan puolella kohdassa Hallinta > Laajennukset > Vilkas.
Tuotteiden siirto järjestelmästä toiseen
Jos tuotedata on kunnossa verkkokaupan puolella, mutta ei OP Kassan puolella, niin tuotteet voi siirtää seuraavasti.
Aseta OP Kassa integraatio pois päältä verkkokaupassa
Poista kaikki tuotteet OP Kassasta
Poista kaikki tuoteryhmät OP Kassasta
Tyhjennä synkronointidata verkkokaupasta (Asetukset -> OP Kassa -> Lisäasetukset -> Tyhjennä synkronointidata)
Vie tuotteet OP Kassaan
Jos taas tuotedata on kunnossa op kassassa, muttei verkkokaupassa, niin tuotteet voi siirtää seuraavasti.
Aseta OP Kassa integraatio pois päältä verkkokaupassa
poista kaikki tuotteet verkkokaupasta
poista kaikki tuoteryhmät verkkokaupasta
tyhjennä synkronointidata verkkokaupasta
tuo tuotteet verkkokuappaan OP Kassasta
Stockmann.com-lisäosan käyttöönotto
Stockmann.com-lisäosan käyttöönotto on hieman monimutkaisempaa, ja vaatii toimenpiteitä kummassakin järjestelmässä.
OP Kassassa Stockmann.com-lisäosan aktivointi
Verkkokaupassa toimitus- ja maksutapojen yhdistäminen
OP Kassassa tuotevariaatioiden yhdistäminen
Nämä ovat jonkin verran tapauskohtaisia ja kaikkia tuotteita ei pysty viemään Stockmann.comiin. Esimerkiksi vaatteissa vain variaatio koko: S, M, L jne. ja värit ovat sallittuja variaatioita. Kenkiä ei voi myydä kokoja 41,42,43 jne..
Oletuksena tuotedataa hallitaan verkkokaupassa ja OP Kassan tilaukset tuodaan verkkokauppaan.
Toimintakuvaus
OP Kassa integraatio toimii seuraavasti.
Tuotteiden hallinta verkkokaupassa
Varastosaldot päivittyvät OP Kassaan välittömästi.
Öinen tietojen päivitys päivittää kaikki tiedot klo 2.00.
Kaikki tuotteet menevät OP Kassaan myyntipaikkaan "Vilkas". Jos tuotteen haluaa kivijalkaan tai Stockmann.comiin, niin se pitää määritellä OP Kassassa.
Tuotteiden hallinta OP kassassa
Varastosaldot päivitetään verkokkauppaan 15 min välein.
Tuotteen lisääminen ostoskoriin päivittää varastosaldon.
Öinen tietojen päivitys päivittää kaikki tiedot klo 1.00.
Tuotteiden poisto
Tuotteen poistaminen toisessa järjestelmässä ei poista tuotetta toisesta järjestelmästä.
Tämä johtuu siitä, että kauppiaat usein poistavat yhdestä järjestelmästä tuotteita tai variaatioita ja sen jälkeen haluavat palauttaa ne takaisin toisesta järjestelmästä. Jos kauppias haluaa poistaa tuotteen kokonaan, pitää se poistaa kummastakin järjestelmästä. Toistaiseksi OP Kassassa ei ole mahdollista piilottaa tuotteita, joten tuotteiden piilottaminen täytyy hallita aina verkkokaupan puolella.
Tilauksien synkronointi
Tilaukset voidaan asettaa siirtymään verkkokaupasta OP Kassaan, OP Kassasta verkkokauppaan tai molempiin suuntiin. Asetus on turvallista muuttaa käyttöönoton jälkeen.
Tilauksien tuonti verkkokauppaan
Tilaukset tuodaan OP Kassasta 30 min välein.
Oletuksena kaikki tilaukset tuodaan verkkokauppaan, mutta lisäasetuksista voi valita miltä kanavilta tilaukset tuodaan (esim. vain jalkakivikaupan tilaukset tai vain Stockmann.com tilaukset).
Tilauksien vienti OP Kassaan
Tilaus viedään OP Kassaan heti kun tilaus on maksettu.
Lisäasetuksella voidaan valita, että tilaus viedään vaikka sitä ei olisi maksettukaan.
Stockmann.com
Tuotteet voi lisätä Stockmann.com markkinapaikkaan OP Kassasta.
Tilaukset siirtyvät Stockmann.comista OP Kassaan ja sieltä verkkokauppaan.
Variaatiotuotteet
Jotta variaatiotuotteet voi viedä Stockmann.comiin, tarvitsee OP Kassassa yhdistää variaatiot Stockmann.comin esivalittuihin variaatioihin.
Tilaukset
Oletuksena myös Stockmann.com tilaukset tuodaan verkkokauppaan.
Kun tilaus on toimitettu (ShippedOn) tai palautettu (ReturnedOn), verkkokauppa lähettää tiedon OP Kassalle, ja OP Kassa lähettää tiedon Stockmann.comiin.
Jos kaupassa on normaalista poikkeavia asetuksia, joiden takia tieto ei siirry OP Kassalle oikein, voi toimitustietoja hallita myös suoraan OP Kassan päässä.
Lisäasetukset
Verkkokaupassa integraation lisäasetuksista voi määrätä mitä valuuttaa, kieltä ja veroaluetta OP Kassa käyttää.
Jos tilauksien tuonti verkkokauppaan on aktiivinen, voi lisäasetuksista myös valita miltä kanavilta tilauksia tuodaan (kivijalkakauppa, Stockmann.com, etc.)
Maksu- ja toimitustavat
Maksu- ja toimitustavat asetussivulta kohdistetaan verkkokaupan maksu- ja toimitustavat OP Kassan maksu- ja toimitustapoihin. Varsinkin Stockmann.com integraation toimivuuden kannalta nämä ovat tärkeitä. Jos kauppias käyttää vain OP Kassaa kivijalkakauppana, niin nämä asetukset eivät ole pakollisia ja ovat lähinnä raportteja varten.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
K: Minulla on jo entuudestaan Vilkas verkkokauppa ja OP Kassa. Miten liityntä kannattaa ottaa käyttöön?
V: Siirrä tuotedata verkkokaupasta OP Kassaan asettamalla tuotteiden synkronointimalli “Tuotedataa hallitaan verkkokaupassa”. Tallenna asetus, ja paina “Vie tuotteet”. Tämän jälkeen voit joko pitää tämän asetuksen, tai asettaa sen “Tuotedataa hallitaan OP Kassassa” jos haluat että OP Kassa on master.
K: Voiko OP Kassassa ja verkkokaupassa käyttää samaa lahjakorttia?
V: Ei. Vaikka loisit saman koodin lahjakortin kumpaankin järjestelmään, ei lahjakortti poistu toisesta järjestelmästä, kun se käytetään.
K: Toimiiko OP Kassa kaupan kokeiluaikana vai tarvitseeko kauppa aktivoida ensin?
V: OP Kassa integraatio toimii testiverkkokaupassa. Sitä ei ole rajoitettu.
K: Tarvitseeko domain asettaa kaupalle ennen OP Kassan asettamista käyttöön kaupan kanssa?
V: Eri tarvitse domainia olla kaupalla kun OP Kassan integraation ottaa käyttöön. Domainin voi vaihtaa kaupalle lennossa ja integraatio jatkaa toimintaansa.
K: Tuotteiden saldot eivät pysy samoina verkkokaupan ja OP Kassan välillä. Mikä voisi olla ongelmana?
V: Kannattaa tarkistaa, että tuotteet ovat liitetty OP Kassassa Vilkas myyntikanavaan. Jos ne eivät ole Vilkas myyntikanavassa, niin ne eivät päivity.
K: Mikä vikana, kun verkkokaupan tiedot ei päivity tabletilla (iOS tai Android) olevaan kassa sovellukseen?
V: Tässä ei yleensä ole kyse verkkokaupan ja OP Kassa palvelun välisestä tietojen siirrosta. Kannattaa tarkistaa että onko OP Kassa järjestelmään tiedot siirtyneet normaalisti. Tabletin OP Kassa sovelluksessa tuoterekisterin saa päivitettyä vetämällä näyttöä alas. Jos tämä ei päivitä tuotteita, niin tabletissa olevan sovellus tai tabletti kannattaa kokeilla käynnistää uudelleen.
K: Tabletin OP Kassa sovelluksessa ei näy uusi tuote vaikka vetää näyttöä alas tai käynnistää koko tabletin uudelleen. Mikä voisi olla vikana?
V: Kannattaa tarkistaa, että tuotteet on merkitty haluttuun tai haluttuihin kivijalkamyymälöihin. Jos merkintää ei ole tehty, niin tuote ei näy tabletissa.