OP Kassa

Kassajärjestelmän ja verkkokauppa-alustan yhteensopivuus helpottaa kauppiaan arkea, yksinkertaistaa tietojen ylläpitämistä ja tekee monikanavaisesta myynnistä saumatonta. Tuotteiden saatavuustietojen pitäminen ajan tasalla onnistuu aiempaa helpommin, ja varastosaldo päivittyy automaattisesti, tehtiin kauppaa sitten verkossa, kivijalassa tai tapahtumissa. Yksi Vilkkaan ja OP Kassan integraation kiistattomia etuja on, että kumpikin toimijoista on suomalainen. Kauppiailleon siis tarjolla asiakastuki kotimaisella kielellä kummaltakin palveluntarjoajataholta. Palvelujen paikallisuus myös mahdollistaa niiden jatkuvan kehittämisen kauppiaiden toiveiden mukaan.

OP Kassa integraation voit ottaa käyttöön kaikissa Vilkas Now kaupoissa (S, M, L ja XL).

Rajoitukset ja huomiot

  • Voit päättää kummassa palvelussa tuote- ja tuoteryhmätietoja hallitaan (voi muuttaa myös jälkikäteen)
  • OP Kassa tukee vain yhtä kieltä ja valuuttaa
  • Tilausten synkronoinnilla varastosaldot pysyvät kummassakin palvelussa päivitettyinä

Käyttöönotto

Saat otettua OP Kassan käyttöön helposti kauppasi hallinnasta kohdasta Asetukset > OP Kassa napsauttamalla linkkiä “Yhdistä verkkokauppa OP Kassa palveluun.” ja kirjautumalla OP Kassa järjestelmään. Tätä ennen kuitenkin pitää olla Vilkas verkkokauppa addon aktivoituna OP Kassan puolella kohdassa Hallinta > Laajennukset > Vilkas.

Tuotteiden siirto järjestelmästä toiseen


Jos tuotedata on kunnossa verkkokaupan puolella, mutta ei OP Kassan puolella, niin tuotteet voi siirtää seuraavasti.

  1. Aseta OP Kassa integraatio pois päältä verkkokaupassa
  2. Poista kaikki tuotteet OP Kassasta
  3. Poista kaikki tuoteryhmät OP Kassasta
  4. Tyhjennä synkronointidata verkkokaupasta (Asetukset -> OP Kassa -> Lisäasetukset -> Tyhjennä synkronointidata)
  5. Vie tuotteet OP Kassaan


Jos taas tuotedata on kunnossa op kassassa, muttei verkkokaupassa, niin tuotteet voi siirtää seuraavasti.

  1. Aseta OP Kassa integraatio pois päältä verkkokaupassa
  2. poista kaikki tuotteet verkkokaupasta
  3. poista kaikki tuoteryhmät verkkokaupasta
  4. tyhjennä synkronointidata verkkokaupasta
  5. tuo tuotteet verkkokuappaan OP Kassasta


Stockmann.com-lisäosan käyttöönotto

Stockmann.com-lisäosan käyttöönotto on hieman monimutkaisempaa, ja vaatii toimenpiteitä kummassakin järjestelmässä.

  • OP Kassassa Stockmann.com-lisäosan aktivointi
  • Verkkokaupassa toimitus- ja maksutapojen yhdistäminen
  • OP Kassassa tuotevariaatioiden yhdistäminen

Nämä ovat jonkin verran tapauskohtaisia ja kaikkia tuotteita ei pysty viemään Stockmann.comiin. Esimerkiksi vaatteissa vain variaatio koko: S, M, L jne. ja värit ovat sallittuja variaatioita. Kenkiä ei voi myydä kokoja 41,42,43 jne..

Oletuksena tuotedataa hallitaan verkkokaupassa ja OP Kassan tilaukset tuodaan verkkokauppaan.

Toimintakuvaus

OP Kassa integraatio toimii seuraavasti.

Tuotteiden hallinta verkkokaupassa

  • Varastosaldot päivittyvät OP Kassaan välittömästi.
  • Öinen tietojen päivitys päivittää kaikki tiedot klo 2.00.
  • Kaikki tuotteet menevät OP Kassaan myyntipaikkaan "Vilkas". Jos tuotteen haluaa kivijalkaan tai Stockmann.comiin, niin se pitää määritellä OP Kassassa.

Tuotteiden hallinta OP kassassa

  • Varastosaldot päivitetään verkokkauppaan 15 min välein.
  • Tuotteen lisääminen ostoskoriin päivittää varastosaldon.
  • Öinen tietojen päivitys päivittää kaikki tiedot klo 1.00.

Tuotteiden poisto

  • Tuotteen poistaminen toisessa järjestelmässä ei poista tuotetta toisesta järjestelmästä.

Tämä johtuu siitä, että kauppiaat usein poistavat yhdestä järjestelmästä tuotteita tai variaatioita ja sen jälkeen haluavat palauttaa ne takaisin toisesta järjestelmästä. Jos kauppias haluaa poistaa tuotteen kokonaan, pitää se poistaa kummastakin järjestelmästä. Toistaiseksi OP Kassassa ei ole mahdollista piilottaa tuotteita, joten tuotteiden piilottaminen täytyy hallita aina verkkokaupan puolella.

Tilauksien synkronointi

Tilaukset voidaan asettaa siirtymään verkkokaupasta OP Kassaan, OP Kassasta verkkokauppaan tai molempiin suuntiin. Asetus on turvallista muuttaa käyttöönoton jälkeen.

Tilauksien tuonti verkkokauppaan

  • Tilaukset tuodaan OP Kassasta 30 min välein.
  • Oletuksena kaikki tilaukset tuodaan verkkokauppaan, mutta lisäasetuksista voi valita miltä kanavilta tilaukset tuodaan (esim. vain jalkakivikaupan tilaukset tai vain Stockmann.com tilaukset).

Tilauksien vienti OP Kassaan

  • Tilaus viedään OP Kassaan heti kun tilaus on maksettu.
  • Lisäasetuksella voidaan valita, että tilaus viedään vaikka sitä ei olisi maksettukaan.

Stockmann.com

  • Tuotteet voi lisätä Stockmann.com markkinapaikkaan OP Kassasta.
  • Tilaukset siirtyvät Stockmann.comista OP Kassaan ja sieltä verkkokauppaan.

Variaatiotuotteet

  • Jotta variaatiotuotteet voi viedä Stockmann.comiin, tarvitsee OP Kassassa yhdistää variaatiot Stockmann.comin esivalittuihin variaatioihin.

Tilaukset

  • Oletuksena myös Stockmann.com tilaukset tuodaan verkkokauppaan.
  • Kun tilaus on toimitettu (ShippedOn) tai palautettu (ReturnedOn), verkkokauppa lähettää tiedon OP Kassalle, ja OP Kassa lähettää tiedon Stockmann.comiin.
  • Jos kaupassa on normaalista poikkeavia asetuksia, joiden takia tieto ei siirry OP Kassalle oikein, voi toimitustietoja hallita myös suoraan OP Kassan päässä.

Lisäasetukset

  • Verkkokaupassa integraation lisäasetuksista voi määrätä mitä valuuttaa, kieltä ja veroaluetta OP Kassa käyttää.
  • Jos tilauksien tuonti verkkokauppaan on aktiivinen, voi lisäasetuksista myös valita miltä kanavilta tilauksia tuodaan (kivijalkakauppa, Stockmann.com, etc.)

Maksu- ja toimitustavat

Maksu- ja toimitustavat asetussivulta kohdistetaan verkkokaupan maksu- ja toimitustavat OP Kassan maksu- ja toimitustapoihin. Varsinkin Stockmann.com integraation toimivuuden kannalta nämä ovat tärkeitä. Jos kauppias käyttää vain OP Kassaa kivijalkakauppana, niin nämä asetukset eivät ole pakollisia ja ovat lähinnä raportteja varten.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

K: Minulla on jo entuudestaan Vilkas verkkokauppa ja OP Kassa. Miten liityntä kannattaa ottaa käyttöön?

V: Siirrä tuotedata verkkokaupasta OP Kassaan asettamalla tuotteiden synkronointimalli “Tuotedataa hallitaan verkkokaupassa”. Tallenna asetus, ja paina “Vie tuotteet”. Tämän jälkeen voit joko pitää tämän asetuksen, tai asettaa sen “Tuotedataa hallitaan OP Kassassa” jos haluat että OP Kassa on master.

K: Voiko OP Kassassa ja verkkokaupassa käyttää samaa lahjakorttia?

V: Ei. Vaikka loisit saman koodin lahjakortin kumpaankin järjestelmään, ei lahjakortti poistu toisesta järjestelmästä, kun se käytetään.