Domain

Mikä on domain?

Domain on osoite jonka alta verkkosivu löytyy. Esimerkiksi www.sinun-kauppasi.fi.

Domainilla on aina ns. ylätason domain, joka on yllä olevassa esimerkissä ".fi" Kaupalle on saatavilla erilaisia ylätason domaineja.

Verkkokauppasi liittäminen domainiin

Jos rekisteröit domainin Vilkkaalta, niin tarvittavat tekniset asetukset määritellään sille automaattisesti. MyVilkas-sivuilta saat ostettua domainin Osta lisää kohdasta.

Jos domainin ylläpito on muulla palveluntarjojalla, niin tällöin domainin palveluntarjoajan asetuksissa täytyy tehdä alla olevat asetukset.

  • www-osoitteelle ja päädomainille tarvitsee tehdä A-tietue IPv4-osoitteeseen 91.216.90.78
  • Tulevaisuutta varten näille voi tehdä myös AAAA-tietueen IPv6-osoitteeseen 2001:678:2c4:11::7
  • Jos kaupasta lähetetään sähköpostia oman domainin osoitteilla, niin kannattaa lisätä myös domainin TXT-tietueeseen tämä SPF omien sääntöjen lisäksi "v=spf1 include:_spf.vilkas.shop ~all".

Domainien asetusmuutoksissa on teknistä viivettä usein 1-4h, joten jonkin aikaa täytyy yleensä odottaa ja sitten sen jälkeen MyVilkas-sivulla kaupan tiedoissa voit asettaa domainin kaupalle käyttöön.


Teknisemmin tiivistettynä domainille kannattaa asettaa seuraavat asetukset

www.sinun-kauppasi.fi. IN A 91.216.90.78

www.sinun-kauppasi.fi. IN AAAA 2001:678:2c4:11::7

sinun-kauppasi.fi. IN A 91.216.90.78

sinun-kauppasi.fi. IN AAAA 2001:678:2c4:11::7

sinun-kauppasi.fi. IN TXT "v=spf1 include:_spf.vilkas.shop ~all"


Vaihtoehdoisesti, jos kaupalle tulee ns. alidomain käyttöön, niin tällöin tehdään seuraavat asetukset.

  • Luodulle alidomainille tarvitsee tehdä A-tietue IPv4-osoitteeseen 91.216.90.78
  • Tulevaisuutta varten alidomainille voi tehdä myös AAAA-tietueen IPv6-osoitteeseen 2001:678:2c4:11::7
  • Jos kaupasta lähetetään sähköpostia oman domainin osoitteilla, niin kannattaa lisätä myös domainin TXT-tietueeseen tämä SPF omien sääntöjen lisäksi "v=spf1 include:_spf.vilkas.shop ~all".


Alidomainin tapauksessa kannattaa asettaa seuraavat asetukset

kauppa.sinun-kauppasi.fi. IN A 91.216.90.78

kauppa.sinun-kauppasi.fi. IN AAAA 2001:678:2c4:11::7

sinun-kauppasi.fi. IN TXT "v=spf1 include:_spf.vilkas.shop ~all"


Domainin asettaminen MyVilkkaassa

Kun tarvittavat asetukset on määritelty ja kaupasta on tehty sopimus, niin MyVilkkaassa saa määriteltyä osoitteen kaupalle.


Saat asetettua domainin käyttöön MyVilkkaassa seuraavasti...

1) Kirjaudu MyVilkas-sivulle

2) Etusivulta avaa kauppasi tiedot napsauttamalla sen nimeä

3) Napsauta domain-asetukset

4) Jos hankit domainin Vilkkaan kautta saat sen valittua kaupalle. Jos domain on ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, niin saat sen määriteltyä valitsemalla "other domain".

SSL sertifikaatti

Kun kaupalle vaihdetaan oma osoite, niin sille anotaan automaattisesti ilmainen SSL sertifikaatti. Sertifikaatin saamisessa on viivettä yleensä puolesta tunnista tuntiin (0,5 h - 1 h). Ennen sertifikaatin saamista selaimet antavat sivulla "ei turvallinen" ilmoituksia. SSL-sertifikaatista tarkemmin artikkelissa SSL / TLS salaus kaupassasi

Usean domainin liittäminen

Kaupassa voi olla vain yksi oletusosoite, joka näkyy kaupassa ollessa osoiterivillä. Jos halutaan ohjata useita domaineja tai alidomaineja kauppaan, niin näille ylimääräisille osoitteille voidaan tehdä HTTP 301 tai 302 redirect kaupan ensisijaiseen osoitteeseen. Tällöin käyttäjä ohjautuu kaupan sivuille myös toissijaisella osoitteella, mutta selaimen osoiteriville tulee näkyviin ensisijainen osoite. HTTP 301 redirectista käytetään joskus myös nimitystä URL-ohjaus.

Jos HTTP 301 tai 302 -ohjaus ei ole domainin ylläpitäjällä teknisesti mahdollinen, voidaan ohjaus tehdä A-record-ohjauksella IP-numeroon 89.250.61.18, eli ohjata liikenne meidän redirect-palvelimelle. Kun domainin ylläpitäjä on tehnyt tämän ohjauksen, ilmoita tästä meille, niin teemme edelleenohjauksen kauppaasi. Veloitamme näistä redirect-palvelimen kautta tehdyistä ylimääräisistä domainohjauksista 55 € palvelumaksun (alv 0).

Oman domainin käyttöä kaupassa suositellaan. Asiakkaat yleensä olettavat tätä nykyään. Se antaa luotettavamman vaikutelman kaupasta ja edistää hakukonenäkyvyyttä.