Klarna Checkout

Klarna Checkout maksupalvelulla kuluttaja voi maksaa verkkomaksulla tai luottokortilla ja luottotarkistuksen läpäistyään hän voi valita myös laskun tai osamaksun maksutavakseen. Yrityksenä tunnistautuessa maksutapoina on valittavissa lasku tai luottokortti.

Vilkas verkkokaupoissa Klarna Checkout löytyy jo valmiiksi lisättynä ja se täytyy vain aktivoida sen jälkeen kun kaupasta on tehty sopimus.

Huomaa! Mikäli myyt tuotteita, jotka koskevat seuraavia tuoteryhmiä: tupakkatuotteet, lääkkeet, matkustaminen, palvelut tai myynti markkinapaikan kautta, niin voi olla, että Klarna ei suostu tekemään sopimusta kaupallesi. Näiden osalta kannattaa varmistaa asia suoraan Klarnan myyntiosaston kanssa ennen kuin ottaa palvelua käyttöön.

Lähde: https://www.klarna.com/fi/yritys/kauppiastuki/onko-rajoitettua-mita-tuotteita-voin-myyda-klarnan-kautta/

Kaupan hallinnassa päävalikosta Asetukset > Maksu löytyy kaupan maksutavat ja alempana listassa näkyy Klarna Checkout maksutapa.

Klarna Checkout -PALVELUN aktivointi

Klarna Checkoutin aktivointi on kaksivaiheinen. Ensin rekisteröidytään ja annetaan alustavat tiedot. Tällöin saadaan maksutapa toimintaan. Sitten Klarna kysyy kaupan maksutavan kautta lisätietoja. Kun nämä on täytetty sekä ensimmäinen aktivoitu maksu menee Klarna Checkoutin kautta, niin Klarna aktivoi palvelun täysin. Lisää tietoa saat lukemalla ohjeen Klarna Checkout - maksutavan reksiteröiminen.

Palvelun aktivointi vaihe 1

Kun kohdassa Asetukset > Maksu maksutapojen listasta avaa Klarna Checkout maksutavan, niin ehtojen hyväksymisen jälkeen avautuu lomake yhteystiedoille, jotka täyttämällä saa lähetettyä aktivointipyynnön Klarnalle.

Tällöin Klarna palauttaa tunnukset maksutavalle ja maksutavan pitäisi olla toiminnassa ottamaan maksuja vastaan.

Tämä kannattaa testata kaupan asiakaspuolelta, että tilausprosessissa avautuu Klarna Checkoutin lomake normaalisti.

Palvelun aktivointi vaihe 2

Kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Maksu kun avaa Klarna Checkout maksutavan, niin sen kohdassa Asetukset löytyy yläosasta Avaa lomake linkki, jossa Klarna kertoo Klarna Checkoutin aktivoinnin tilanteen ja Klarna kysyy siellä olevalla lomakkeella lisää tietoja.

Jos Avaa lomake linkistä ei näy Klarnan kyselylomaketta, niin kannattaa tarkistaa se muutaman päivän päästä uudelleen.

Kun tätä kautta on saatu annettua Klarnalle tiedot yrityksen omistajuuksista ja pankkitiedoista, niin Klarna käsittelee sen. Kun tämän lisäksi Klarna Checkoutin kautta menee läpi ensimmäinen aktivoitu maksu, niin vaihe 2 on suoritettu ja maksutapa on täysin toiminnassa.

Klarna tilittää Klarna Checkoutin kautta tehdyt maksut viikon kerrallaan seuraavan viikon tiistaina.

Klarna lähettää tietoa myös heidän Klarna Merchant portaalista ja miten sinne pääsee kirjautumaan. Klarna Merchant portaalia ei tarvitse käyttää päivittäisissä maksun käsittelyissä, mutta sieltä saa otettua esim. maksukulujen raportit kirjanpitoa varten.

Jos Klarnan aktivoinnissa on ongelmaa, niin ole yhteydessä tukeen tuki@vilkas.fi.

Jos Klarnan maksutavan aktivoinnissa kestää pitkään, niin sen tilannetta voi kysellä myös Klarnan kauppiastuesta kauppa@klarna.fi tai 09 425 99 773.

Klarna Checkout -maksutavan käyttö

Klarna Checkout maksutapa tarjoaa asiakkaalle yleisimmin käytetyt maksutavat. Suomessa maksutapoina kuuttajille ovat lasku, verkkopankit ja luottokortit. Yrityksille Klarna tarjoaa maksutavoiksi laskua tai luottokorttia. Jos asiakas ei läpäise Klarnan luottotarkistusta, niin hänen maksaminen ei jää siihen, vaan hänelle tarjotaan tässä tapauksessa vain rajoitetummin eri maksutapoja.

Kun kauppaan tulee Klarna Checkoutilla maksettu tilaus, niin Klarna on hyväksynyt maksun. Kauppiaan täytyy vielä manuaalisesti aktivoida maksu kun hän siirtää tilauksen toimitukseen.

Huomaa! Kun asiakas tekee tilauksen kauppaan Klarna Checkout makstutavalla, niin tästä muodostuu maksuvaraus, joka kauppiaan täytyy erikseen aktivoida oikeaksi maksuksi. Sen saa tehtyä oletuksena asettamalla tilauksen Toimituksessa tai Toimitettu tilaan. Aktivoinnin saa tehtyä myös tilauksen maksutavan välilehdeltä löytyvästä Aktivoi varaus napista.

Tilauksen käsittely

Asiakkaiden Klarna Checkoutilla maksamat tilaukset täytyy kauppiaan aktivoida, jotta ne muuttuu oikeiksi maksuiksi. Tällöin riippuen loppuasiakkaan valitsemasta maksutavasta Klarna veloittaa maksun oikeasti loppuasiakkaalta joko lähettämällä laskun tai sitten hoitamalla verkkopankki- tai luottokorttimaksut eteenpäin.


Maksuvarauksen aktivointi

Asiakkaan maksaessa muodostuu Klarnalle maksuvaraus, joka on voimassa vajaan kuukauden. Maksuvaraus täytyy kauppiaan aktivoida, että se muuttuu "oikeaksi maksuksi". Aktivoinnin Klarnan sopimusehtojen mukaisesti voi tehdä toimittaessaan tilauksen, joten tästä syystä oletuksena kaupan Klarna Checkout maksutavan asetuksissa on määritelty, että tilauksen merkitseminen "toimituksessa" tai "toimitettu" tilaan aktivoi maksuvarauksen. Jos maksuvarausta ei aktivoi sen voimassaolin aikana, niin sitä ei saa enää aktivoitua kaupan kautta vaan täytyy olla yhteydessä Klarnan kauppiastukeen.

Klarnan maksuvaraus aktivoituu automaattisesti oletuksena, kun tilaus merkitään Toimituksessa tai Toimitettu tilaan.

Kun Klarnan maksuvaraus on aktivoitu, niin siitä muodostuu oikea maksu. Kun maksuvaraus on aktivoitu, niin siitä löytyy tarkemmat tiedot tilauksen maksutavan välillehdeltä ja Klarna onlinesta alla olevassa kuvassa merkitystä kohdasta. Klarnan maksuvaraus on mahdollista aktivoida myös tämän asetussivun alareunassa olevasta Aktivoi varaus -napista.

Maksun palauttaminen

Maksuvarauksen saa peruutettua, jos sitä ei ole vielä aktivoinut. Tämän voi tehdä joko asetamalla tilaus Hylätty tilaan tai tilauksen maksutavan välilehdellä napsauttamalla Peruuta varaus nappia.

Jos maksuvaraus on jo aktivoitu, niin tällöin on mahdollista tehdä kokonainen tai osittainen rahojen palautus asiakkaalle. Tilauksen maksutavan välilehdellä kohdassa Tilaukset > Näytä tilaukset > [avaa tilaus] > [avaa maksutavan välilehti] > Palautukset voi tehdä palautuksen. Kyseisen sivun alareunassa on tarkemmin kuvattu miten palautuksia voi tehdä.

Huomaathan, että Klarnan palautuksen tekeminen ei muuta kaupassa olevan tilauksen tietoja, joten jos tilaukselta haluaa esim. yhden tuotteen pois, niin se täytyy tehdä erikseen muokkaamalla tilausta.

Klarna Checkout maksutavan asetukset

Klarna Checkoutin maksutavalle on myös asetuksia, joilla voidaan muuttaa sen toimintaa tietyiltä osin. Asetukset Löytyvät kaupan hallinnassa kohdasta Asetukset > Maksu > [avaa Klarna Checkout] > Asetukset.

Aktivoi tilaus - Voit valita mitkä tilat aktivoivat Klarnan maksun. Oletuksena valittuna on Toimituksessa ja Toimitettu tilat.

Näytä laajemmat tilaustiedot maksun yhteydessä - Voit valita näytetäänkö laajempia tilaustietoja maksun yhteydessä.

Salli erillinen toimitusosoite - Voit valita sallitaanko erillinen toimitusosoite vai onko maksajan osoite aina sama kuin toimitusosoite.

Automaattinen lähetyslistan luonti - Voit valita luodaanko lähetyslista heti tilauksen muodostuessa.

Kansallinen henkilötunnus pakollinen - Voit valita onko kansallinen henkilötunnus pakollinen.

Asiakastyyppi - Voit valita tarjotaanko tunnistautumista kuluttajille ja/tai yrityksille ja kumpi on oletuksena.

Käyttöehdot - Valitse sivu, jossa kaupan käyttöehdot ovat luettavissa.

Peruutusehdot - Valitse sivu, josa kaupan peruutusehdot ovat luettavissa.

Jatka ostoksia painikkeen teksti - Voit muuttaa Jatka ostoksia napin tekstin.

Ehtojen lisäteksti - Voit kirjoittaa lisätekstiä Ehtoihin liittyen, joka näkyy Klarna Checkoutin maksulomakkeella.


Lisätietoa löytyy Klarnan FAQ sivulta: Usein kysyttyjä kysymyksiä [Klarna.com]